Sunday, June 30, 2019

המטאליסט היהודי דיוויד דריימן פותח פה על כולם



המטאליסט היהודי דיוויד דריימן פותח פה על כולם


ה-BDS: "אנטישמים בחליפות" • היהדות: "חלק בלתי נפרד ממני" • על הקול שירש: "סבא-רבא שלי היה חזן גדול" • על רוג'ר ווטרס: "פסיכוטי" • סולן להקת "דיסטרבד" דיוויד דריימן עושה מצוות ולהיטים • ריאיון מיוחד עם מטאליסט יהודי מוטרד


פורסם ב:  עודכן ב: 
0
  • סולן להקת "דיסטרבד" דיוויד דריימן

    סולן להקת "דיסטרבד" דיוויד דריימן
    צילום: 
    AP
רבים בישראל לא שמעו על להקת "דיסטרבד" עד 2015 אז שחררה הלהקה גרסת כיסוי לשיר "The Sound of Silence" של הצמד סיימון וגרפונקל, שזכתה לאינספור השמעות ברדיו. אך קהל הרוק והמטאל בישראל מכיר את ההרכב הזה כבר משנת 2000, אז יצא אלבומם הראשון "The Sickness".
ביום שלישי הקרוב תגיע הלהקה להופעה ראשונה בישראל, בלייב פארק ראשל"צ. סולן הלהקה, דיוויד דריימן, הוא יהודי-אמריקני בעל קשר חזק מאוד לישראל. "רציתי להגיע להופעה בישראל כל חיי", הוא מספר, "אבל זה עניין מאוד יקר מבחינתנו להגיע לישראל. צריך לתכנן סיבוב הופעות מיוחד בארצות שמסביב כדי שזה יהיה הגיוני כלכלית. לאחרונה, כנראה בעקבות 'The Sound of Silence' הדרישה להביא את הלהקה לישראל הרקיעה שחקים, והתחלנו לקבל לראשונה הצעות ממפיקים שיש בהן היגיון כלכלי עבורנו".

לדברי דריימן, הוא ביקר פעמים רבות בישראל ואף למד בישיבה פה. "מאז שהייתי ילד קטן הגעתי לביקורים בישראל, עוד לפני שלמדתי בישיבה. זה חלק בלתי נפרד מהחיים שלי. יש לי אלפי קרובים בארץ, למשפחה שלי יש שורשים בארץ ישראל עוד מלפני קום המדינה. סבא וסבתא שלי היו ב'הגנה'. סבא שלי היה העורך הראשי של העיתון 'המודיע'.
"מהצד של המשפחה של אבא שלי, אנחנו מגיעים מרקע מאוד דתי. סבא-רבא שלי היה חזן גדול, ממנו קיבלתי את הקול שלי".
מה הקשר שלך כיום לדת היהודית?
"כשהייתי קטן הייתי לומד בבית ספר יהודי וחברי לכיתה שמרו שבת, ואנחנו לא היינו עושים את זה אז. כשחזרתי הביתה ואמרתי למשפחתי שאני רוצה שננסה לשמור שבת, ניסינו, ומפה לשם המשפחה שלי הפכה להרבה יותר דתייה ממה שקיוויתי. מהצד של המשפחה של אבא שלי אנחנו מגיעים מרקע מאוד דתי.
"היה לי את הכבוד להיות בחמש ישיבות שונות במהלך חיי, נאלצתי תמיד לעזוב מסיבה זו או אחרת, לא בהכרח שמרתי על כל החוקים... רציתי להיות מתבגר רגיל, לדבר עם בנות, לצאת לראות סרטים, לקרוא מגזינים ועיתונים נורמליים, ולא הייתי מוכן לקבל תמיד את סגנון החיים השמרני והנוקשה שהחיים בתור נער ישיבה הכתיבו.
"אני לא אדם דתי, אבל אני אדם רוחני. אני כן מאמין באלוהים, אני מאמין בכוח עליון, אבל אני מקפיד על דברים מסוימים מנקודת המבט שלי. אני מאמין שערכים, אתיקה ולהיות בן אדם טוב זה יותר חשוב מלשמור כל מיני חוקים שאולי כבר לא רלוונטיים בימינו".
"תהיתי אם השיר "Believe" מהאלבום השני של הלהקה שנושא את אותו השם, מתקשר ליחס האמביוולנטי של דריימן לדת. "השיר עצמו נכתב מנקודת מבט של איך דתות יכולות להיות מעין 'אופיום להמונים' בכל הנוגע לקונספט הכפרה, שמתחבר ליהדות אבל גם לנצרות", הסביר הסולן. "אם אתה עושה 'כפרה' אז החטא שלך נסלח. לי זה תמיד נשמע יותר מדי קל. יש חטאים שהם גדולים מדי, ויש כפרות שהן כל כך לא משמעותיות. זה מצריך יותר מלקבל חוקים של תיאולוגיה מסוימת ולאכוף אותם מכדי להיות זכאי למחילה מהחטא".
"אני לא היהודי הכי טוב כיום", מסכם דריימן. "אני מדליק נרות בחנוכה, ועושה סדר פסח מדי פעם וגם צם ביום כיפור מדי פעם. מצד שני, אני גם מופיע לפעמים ביום כיפור".

מה דעתך על תנועת ה-BDS?
"הם כמו סרטן שמתפשט ברחבי העולם. בסופו של דבר, הם אנטישמים בחליפות. הם מחפשים תירוץ לעשות דמוניזציה לישראל. אל תבינו אותי לא נכון, אני חושב שלכל אחד יש את הזכות להביע דעה, אבל הדעה הזו צריכה להיות מלומדת. לא ניתן להאשים אומה שלמה בדברים שנעשו על ידי הממשלה שלה. ישראלים, כמו רוב האנשים על הפלנטה הזו, פשוט רוצים לחיות את החיים שלהם בשלום. אם באמת היתה הזדמנות כזאת - כולנו היינו קופצים עליה, אבל צריך פרטנר.

"עניין מאוד יקר מבחינתנו להגיע לישראל". להקת "דיסטרבד" //  צילום: Disturbed Productions
"מה אתה מרוויח בלהחרים אנשים? האם זו דרך לייצר שינוי אמיתי? אינספור מדינות מבצעות פשעים נגד האנושות, ודווקא המדינה היחידה בכל האזור שהיא דמוקרטיה ושיש בה הכרה בזכויות להט"ב - היא זו שעל הכוונת".
למה לדעתך זה קורה בעצם?
"הם לא צריכים תירוץ. אנשים שונאים יהודים כי הם יהודים. לא כי הם עשו שום דבר למישהו. זה בלתי ניתן להסברה, כי אין לזה שום הגיון. היינו השעיר לעזאזל תמיד, לאורך כל ההיסטוריה. אני חושב שיש אנשים מסוימים שיש להם צורך להאשים את הרעות החולות של העולם הזה במישהו אחר, הם רוצים למצוא סיבה לתלות את הסיבה לכך שחסר להם משהו שהם רוצים או שהוא לא הגיעו אליו בחייהם במישהו. ובמקום להסתכל על עצמם, כדי להטיב לעצמם את החיים, הם בוחרים להאשים בזה את ה'בוגימן היהודי'".
הסבים והסבתות שלך הם ניצולי שואה? 
"לאחרונה גילית שמהצד של אבא שלי יש ניצולים שהיו חלק ממרד גטו וורשה. אבל עיקר מהצד של המשפחה של אמא שלי, סבא שלי היה בברגן בלזן, סבתא שלי הייתה באושוויץ. האירועים האלו השפיעו גם על הכתיבה שלי כמוזיקאי. זה הופך להיות חלק אינטגרלי מהקיום שלך, כשאתה מבין כמה מהמשפחה שלך הושמדו".  
האם ה-BDS פנו אליכם לאחר ההכרזה על הופעה בישראל? קיבלתם מכתב מרוג'ר ווטרס?
"אין סיכוי. הם יודעים טוב מאוד מי אני ומה אני מייצג, הם לא יעזו לפנות אלי. רוג'ר ווטרס כל כך הזוי, עטוף בפסיכוזה של עצמו, בשנאה שמחופשת לקמפיין. אני לא יודע איזה סמים הוא לקח בחייו, אבל הם בהחלט שרפו לו חלק גדול מהמוח".

"עטוף בפסיכוזה של עצמו, בשנאה שמחופשת לקמפיין". רוג'ר ווטרס // צילום: AFP
אתם מגיעים לראשונה לישראל אחרי 19 שנות פעילות. מאלבום הכורה ועד החדש, מה השתנה?
"התבגרנו והפכנו למוזיקאים יותר טובים. החיים שלנו השתנו. הפכנו להיות הורים. כשאתה מתחיל ויש לך כל כך הרבה להוכיח, ואתה מלא בכל כך הרבה אנרגיה, לפעמים זה מכפר על החוסר בדיוק ובמקצועיות בכלים השונים. אנחנו בורכנו בלהפוך ליותר טובים כמוזיקאים וגם במה שאנחנו עושים על הבמה. כתיבה מראה הרבה יותר בגרות והתפתחות עד לרמה שבאמת, האלבום האחרון שהוצאנו, הוא באמת היצירה הכי אהובה עלינו".
אמנים תמיד מחוייבים לקדם את האלבום האחרון שלהם, אתה באמת ובתמים יכול להגיד שהאלבום האחרון ששחררתם הוא יותר טוב מאלבום הפריצה שלכם? 
"לדעתי כן. כשאני מקשיב היום לאלבום הראשון, אני תופס את עצמי אומר לעצמי 'באמת שרתי את זה?', או 'באמת נשמעתי ככה?'... שלא תבינו אותי לא נכון, זה היה האלבום הנכון בזמן הנכון והיתה לזה עוצמה שאנשים התחברו אליה. אבל אני באמת חושב שהתפתחנו והשתפרנו המון מאז".

אנחנו מקיימים את הריאיון הזה באנגלית, אבל אנחנו לא חייבים לעשות את זה, אתה יודע עברית לא?
(בעברית): "אני יכול לדבר עברית אני מבין עברית, אבל העברית שלי לא כל כך טוב כל הזמן. יוצא לי לדבר עברית רק עם אבא שלי. אם היה לי כמה זמן בארץ, אחרי שבוע-שבועותיים זה יהיה יותר טוב. לא הייתי בארץ מזמן כבר אז קצת חלש".
חווית אי פעם את הקהל הישראלי? היית בהופעות בארץ אולי? למה אתה מצפה? 
"אני לא יודע למה לצפות. הפעם היחידה שהייתי בהופעה בישראל הייתה כשראיתי את ג'ת'רו טאל בפארק הירקון, בזמן שהייתי עוד בישיבה. אני לא בטוח שזה אותו דבר בדיוק כי הם קצת להקה יותר 'רגועה'... אני כן מצפה להמון אנרגיה. שמעתי סיפורים מהמון קולגות שלי שכן הופיעו בישראל, שזה אחד משלושת הקהלים המובילים בעולם. תמיד אומרים לי שהקהל הישראלי מדהים, מטורף. אני מצפה לזה".
הריאיון נערך ע"י ליאור פלג וניב פלג במסגרת תוכנית הרדיו "מת על מטאל" - להאזנה לראיון המלא.

https://www.youtube.com/watch?v=Bk7RVw3I8eg
Sound of Silence

No comments:

Post a Comment